Günümüzde amatör telsizciliğe giriş yapan bir çok kişi DMR üzerinden de haberleşmek istiyor. Fakat DMR sistemi ile ilgili bazen süreç kafa karıştırıcı olabiliyor. Bu nedenle aşağıda en çok sorulan soruların cevaplarını sizler için derledik.
Önemli Uyarı: DMR ID’nizin güvenliği ve kontrolü için RadioID hesabınıza erişebildiğinizden ve hesabınızdaki tüm bilgilerin (özellikle e-posta) güncel olduğundan emin olun. Ham-Digital sisteminden RadioID sistemine geçiş sonrası ülkemizdeki bir çok hesapta güncel e-posta adresi bulunmadığından sorunlar yaşanabilmektedir.
1 – DMR ID nasıl alabilirim?
1.1 Buradaki yazımızda bunu detaylı bir şekilde anlattık.
2 – Çağrı İşaretim Değişti. Ne yapacağım?
2.1 RadioID sitesine giriş yaparak Support bölümünden yeni bir destek bileti göndermeniz gerekiyor. Bunu yaparken CALLSIGN alanında eski çağrı işaretinizin yazdığından emin olun. Yeni lisans belgenizi sisteme yüklediğinizde var olan tüm DMR ID ve diğer ID’leriniz yeni çağrı işareti ile değiştirilecektir.
3 – Veritabanında Adım ya da Soyadım Yanlış
3.1 Bunun için sisteme giriş yaparak hesap bilgilerinizi düzenleyebilirsiniz. Eğer düzenleme yapılamıyor ise Support bölümünden yeni bir destek talebi oluşturarak çağrı işareti belgenizi yükleyerek bilgilerinizin belgede yer alan bilgilere göre düzenlenmesini isteyebilirsiniz.
4 – DMR ID’mi hatırlamıyorum.
4.1 https://www.radioid.net/database/search#! adresinde DMR USER SEARCH butonuna tıklayarak çağrı işaretinize bağlı ID’leri görebilirsiniz.
5 – DMR ID’m Aramalarda Görünmüyor
5.1 Henüz RadioID sistemine kayıt olmamış olabilirsiniz. radioid.net sitesine üye olduğunuzdan ve hesabınızın doğrulandığından emin olun.
6 – E-Posta Adresimi Nasıl Değiştirebilirim?
6.1 RadioID hesabınıza erişimizin var ise giriş yaparak hesap detaylarında e-posta adresinizi değiştirebilirsiniz. Bunun için yeni e-posta adresine göndereceğimiz doğrulama işlemini tamamlamanız gerekmektedir.
6.2 RadioID hesabınıza erişiminiz yok ise https://www.radioid.net/support adresinden çağrı işaretinizi belirterek bir destek talebi oluşturun. Bu işlemi tamamlamak için geçerli ve güncel tarihli bir amatör telsizcilik belgesi yüklemeniz istenecektir.
7 – Ham-Digital üzerinden DMR ID almıştım. RadioID’ye nasıl giriş yapabilirim?
7.1 Ham-Digital üzerinden DMR ID alan hesapların tamamının e-posta adresi RadioID sistemine aktarılmıştır. Şifremi unuttum seçeneği ile yeni şifrenizi talep edebilirsiniz. Bu işe yaramaz ise 6.2 maddesinde yer alan işlemleri yapabilirsiniz.
8 – Eski çağrı işareti ile yeni çağrı işaretindeki ID’leri birleştirme.
8.1 Bu mümkün değil. Bunun için yapmanız gereken yeni çağrı işareti ile açtığınız 2. hesabın kapatılmasını talep ederek eski çağrı işaretli hesabınızı güncellemek. Böylelikle tek bir hesap ile tüm ID’lerinizi taşıyabilirsiniz.
9 – Hesabımı doğrulamıştım fakat şimdi hesabım doğrulanmamış görünüyor, neden?
9.1 RadioID üzerinde bulunan hesaplar bazı zamanlarda ülkelerin veritabanlarından çağrı işareti kontrolü yapmaktadır. Çağrı işaretinizin geçerlilik süresi dolmuş ya da değişmiş olabileceği şüphesi var ise yöneticiler hesabınızı yeniden doğrulamanızı isteyebilir. Böyle durumlarda hesabınıza giriş yaparak destek sistemi üzerinden güncel çağrı işaretini gösteren belgeyi yüklemeniz için 1 hafta süreniz olacaktır. Aksi taktirde hesabınız RadioID sisteminden kaldırılır.
10 – İkinci DMR ID’yi almak istiyorum.
10.1 DMR ID’ler çok sınırlı kaynaklardır. Bu yazının yazıldığı 17.09.2021 tarihinde Türkiye’ye tahsis edilebilecek DMR ID’lerin %33’ü verilmiş durumda. Bu nedenle DMR ID tahsis ederken gerçekten ihtiyaç olup olmadığına bakılmaktadır.
10.2 İkinci DMR ID taleplerinde bunun teknik bir zorunluluk olduğunu ispat etmeniz gerekmektedir. Günümüzde bir çok telsiz aynı DMR id ile görüşme yapabilmektedir. Kaynakların etkin kullanılması amacıyla ikinci DMR ID talepleri zorunlu haller dışında olumlu değerlendirilmemektedir.
11- DMR Repeater ID ihtiyacımız var.
11.1 Çoğu zaman bireysel radyo amatörlerinin repeater ID ihtiyaçları olmamaktadır. Repeater ID’ler genellikle BTK tarafından ruhsatlı orijinal rölelere verilmektedir.
11.2 Geniş alan olsa dahi Dublex Hoptspot ya da Hotspot tabanlı 2 telsizden yapılan röleler için Repeater ID gerekmemektedir. Bu şekildeki telsizleriniz için bireysel DMR ID’lerinizin sonuna 01 – 02 son ek ekleyerek kullanabilirsiniz.
11.3 BTK tarafından ruhsatlı ve orijinal DMR röle kullanmak için Repeater ID başvurusu yapmak için hesabınıza giriş yaptıktan sonra röle ruhsatı ve röle marka modeli bilgilerinizi destek sistemine iletebilirsiniz. Böylelikle sizlere Repeater ID alma hakkı tanınacaktır.
12 – Bilgilerimi güncellediğim halde hala eski bilgilerim görünüyor.
12.1 RadioID bir veritabanıdır. Bilgilerinizi güncellediğiniz an veritabanında bu bilgiler güncellenir. Fakat telsizlere yüklenen csv gibi dosyalar güncellenmediği sürece eski bilgileriniz telsiz ekranlarında görünebilir.
12.2 RadioID üzerinde hiç yer almayan bir bilgi telsiz ekranlarında görünüyor ise bu durum Brandmaister ağı tarafından ya da telsiziniz tarafından sağlanan Radio Alias ile ilgili olabilir. Bu bilgileri kontrol etmenizi öneririz.
13 – Artık geçerli olmayan hesabı bildirmek
13.1 Silent Key olmuş ya da artık geçersiz olduğunu düşündüğünüz bir hesabı çağrı işareti ve açıklamanız ile birlikte https://www.radioid.net/support adresine bildirebilirsiniz.
14 – Başka sorularım var.
14.1 TG (Talk Group) Bransmaister tarafından yönetilmektedir. RadioID ile bir ilgisi bulunmamaktadır.
14.2 İsteğe bağlı özel DMR ya da Repeater ID verilmemektedir. Sistem boşta olan numaraları sıraya göre vermektedir. Bu durum Adminlerin yetkisinde de değildir.
14.3 DMR ID tahsisi sonrası görüşme yapamıyorsanız bu durum yüksek ihtimal Bransmaister ile alakalıdır. RadioID oluşan DMR ve Repeater ID’leri anlık olarak Bransmaister’a bildirmektedir.
14.4 DMR ID ile ilgili tüm sorularınızı https://www.radioid.net/support adresine Türkçe olarak iletebilirsiniz. Hesabınızda işlem yapılabilmesi için destek sistemi üzerinden iletilmiş, istediğiniz işlemin tam olarak açıklandığı ve kimliğinizin doğrulanabildiği bir destek talebi gerekmektedir. Destek sistemi dışından gönderilen talepler RadioID kuralları gereği dikkate alınmamaktadır.
RadioID Türkiye Admini
Kaan ÇALIŞKAN – TA4VA & K1AAN
73!